Verslag Zorg2025 bijeenkomst: patient empowerment

Nieuws

Patient empowerment met behulp van data is actueler dan ooit. Reden genoeg dus om daar op in te zoomen tijdens — eindelijk weer — een live editie van Zorg2025. Hoe kan digitalisering bijdragen aan de gewenste transformatie in de gezondheidszorg? En: hoe kun je zelf data inzetten voor je eigen gezondheid?

“Patient empowerment moet leiden tot een meer gelijkwaardige relatie tussen zorgverstrekker en zorgvrager”, vertelt Pieter Mullink van de medicidesk van Rabobank tijdens zijn introductie. “Het draagt bij aan de autonomie van de patiënt en bijvoorbeeld aan meer zorgtrouw en aan lagere zorgkosten.” De sprekers van vandaag dragen elk op hun eigen manier bij aan patient empowerment.

Inger Deijle: keuzehulp voor CVA-patiënten

Zo vertelt Inger Deijle over de samenwerking tussen de zeven Santeon-ziekenhuizen die data over vijftien aandoeningen met elkaar vergelijken. Over elk van die aandoeningen zijn twee keer per jaar bijeenkomsten waar professionals de uitkomsten bespreken en onderzoeken hoe ze de zorg kunnen verbeteren. Deijle houdt zich met name bezig met de empowerment van patiënten die een CVA hebben gehad. Ze is projectleider Value Based Healthcare CVA in het OLVG en projectleider Uitkomstgerichte zorg en samen beslissen voor CVA Santeon.

“Als iemand een CVA krijgt is samen beslissen enorm belangrijk”, zegt Deijle. “Daarvoor gebruiken we het vierstappenmodel van Anne Stiggelbout (2015): we laten zien dat er een keuze is, we leggen uit welke opties er zijn, we bespreken de voorkeuren van de patiënt en nemen dan samen een besluit.”

Het project bij het OLVG begint na de behandeling. Patiënten krijgen vanuit het ziekenhuis betere informatie over de kans op complicaties en wat ze zelf kunnen doen om die te voorkomen. Het OLVG werkt daarnaast aan een predictiemodel voor herstel en een digitale keuzehulp ontslagbestemming, op basis van een patients-like-me-model.

De eerste reacties van zowel patiënten als zorgverleners zijn positief. “Patiënten zijn beter geïnformeerd over wat hen te wachten staat, ze voelen zich gehoord en ook naasten zijn gemotiveerd om mee te beslissen. Verpleegkundigen zeggen ook dat het fijn is dat de familie beter op de hoogte is. Ze krijgen veel minder vragen. Zorginstelling die patiënten ontvangen die de keuzehulp hebben doorlopen zijn ook positief. De patiënten weten nu welke zorg ze kunnen verwachten en wat er van hen wordt verwacht en kunnen zelf beslissen of dat passend is.”

Deijle omschrijft het project als een bumpy road. “Zorgverleners vinden het soms lastig om iets te veranderen aan hun zorgproces, maar wij hebben gemerkt dat patiënten heel graag meedenken.” Er loopt een wetenschappelijke studie naar de keuzehulp. “Het is natuurlijk nog een experiment, maar ik hoop dat het straks bouwstenen oplevert waar andere ziekenhuizen ook iets aan hebben.”

Lees het verslag  verder op de website van Amsterdam Economic Board.