Innovatie door de burger centraal te stellen in gezondheidszorg

Het centraal stellen van de burger in de gezondheidszorg is een fundamenteel onderdeel van het werk van Ahti. Dit houdt in dat we streven naar het opzetten van platforms en systemen die echt gericht zijn op de behoeften en rechten van burgers, zoals betere toegankelijkheid en begrip van de eigen gezondheidsdata. Een essentieel component hierin is dat eigenaarschap van data in voldoende mate bij de burger ligt, waarbij ook keuzevrijheid en toegang tot een eerlijke en gelijke markt geborgd zijn. De burger moet hierbij, conform de wet, mogelijkheid hebben om toestemming voor gebruik van de data te regelen.

Wie zien drie principes die aan de basis liggen voor alle ontwikkelingen op dit vlak:

  1. Burger aan Zet: We willen dat burgers een actieve rol spelen in het beheer en gebruik van hun gezondheidsgegevens
  2. Open technologie: Het gebruik van open en toegankelijke technologieën die burgers in staat stellen om hun gezondheidsgegevens te beheren en te begrijpen
  3. Transparantie: Zorgen voor duidelijkheid en transparantie in hoe gezondheidsgegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld

Aan de hand van deze principes, en via verschillende projecten, zetten wij ons in voor een platform dat de burger en hun zorgdata écht centraal stelt.

Onze projecten

Aan het woord: actie-onderzoeker ‘Burger aan Zet’

Lees meer

Benieuwd naar wat we nog meer doen? Ga dan naar deze pagina om al onze projecten te bekijken.