Ik-Herstel wint voorronde Zorginnovatieprijs

Nieuws

Dit verslag is geschreven door Amsterdam Economic Board en Smart Health Amsterdam.

Een digitale coach met een persoonlijk hersteladvies – dat is de innovatieve start-up Ik-Herstel. De vakjury heeft Ik-Herstel uitgeroepen tot winnaar van de voorronde van de Nationale Zorginnovatieprijs 2020 in de regio Amsterdam. inBiome ontving de publieksprijs voor z’n methode om supersnel bacteriële infectieziekten te ontdekken. Het krijgt daarmee alsnog een kans op een plaats in de nationale finale tijdens het Health Valley Event op 12 maart.

De Nationale Zorginnovatieprijs is de prijs voor de meest innovatieve onderneming in de zorg in de opschalingsfase. Ik-Herstel en inBiome presenteerden zich samen met drie andere veelbelovende innovatieve scale-ups, tijdens de Zorg2025-bijeenkomst in Club Dauphine in Amsterdam. De andere deelnemers waren:

De scale-ups hebben met elkaar gemeen dat ze technologie inzetten om oplossingen te bieden voor de groeiende vraag naar zorg, de stijgende zorgkosten, de personeelstekorten en de hogere eisen die de maatschappij aan zorg stelt.

Ik-Herstel: snel weer op de been

Smart Health Amsterdam

© brenda de vries 2020

De vijf ondernemers pitchten hun innovatie aan de vakjury die bestond uit Yves Prevoo van Easee, winnaar regionale voorronde 2019, Roland Zegger van NLC, Jiska de Wit van Ksyos en Arianne van Lavieren van Zilveren Kruis en het publiek. De vakjury prees het niveau van de genomineerden en riep Ik-Herstel uit tot winnaar vanwege z’n potentiële positieve impact voor patiënten in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Directeur Jeroen de Wilde van Ik-Herstel noemde de prijs een ‘grote aanmoediging om door te gaan’. De e-health-applicatie Ik-Herstel voorziet patiënten van heldere en relevante informatie voor en na hun operatie. Een persoonlijk herstelplan helpt ze snel weer op de been. Zorgprofessionals kunnen de voortgang van het herstel monitoren. Als patiënten de app gebruiken herstellen ze 9 tot 12 dagen sneller.

inBiome: weg van 100 jaar oude techniek

smart health amsterdam

© brenda de vries 2020

inBiome wist het publiek te overtuigen met een methode die een van de grootste gezondheidsproblemen in de wereld kan aanpakken: infectieziekten. Per jaar sterven 11 miljoen mensen aan een bacteriële infectie, vertelde CEO Dries Budding. inBiome heeft een technologie ontwikkeld die sneller en effectiever is dan de al meer dan 100 jaar oude diagnostiek op basis van kweektechnologie. Zeven ziekenhuizen passen de methode van inBiome al toe. De grootste uitdaging, volgens Budding: ‘Microbiologen ervan overtuigen dat ze van de oude techniek moeten afstappen en moeten overgaan op snelle diagnostiek.’

Kepler: oogje in het zeil

Smart health amsterdam

© brenda de vries 2020

Ook de andere pitchkandidaten hebben te maken met reacties van een vaak traditionele omgeving. Zo biedt Kepler Night Nurse een applicatie die met camera’s en kunstmatige intelligentie waakt over het welzijn van mensen. Een uitstekende oplossing voor de ouderenzorg, stelde directeur Harro Stokman, waar een groot personeelstekort heerst en zorgverleners elke nacht twee keer alle kamers langs moeten. De software van Kepler kan lichaamshoudingen herkennen en ze in de juiste context plaatsen. Dat geeft het zorgpersoneel ’s nachts een tijdwinst van 30 tot 40 procent, claimt Kepler.

DiSofa: altijd een psycholoog beschikbaar

Smart health Amsterdam

© brenda de vries 2020

DiSofa springt in het grote gat tussen vraag en aanbod in de geestelijke gezondheidszorg. De wachttijden zijn lang en een goede klik tussen patiënt en psycholoog is heel belangrijk. Daarom biedt DiSofa volledige online zorg. ‘Daardoor kunnen we de zorg juist heel persoonlijk maken’, zegt manager Joris Arts. Zeven dagen per week en ook in de avonduren kunnen cliënten een afspraak maken met een psycholoog. De online zorg van DiSofa bestaat uit een combinatie van videogesprekken met huiswerkmodules.

Chantal: de digitale doktersassistente

Smart health amsterdam

© brenda de vries 2020

Aan de drukte bij huisartsenpraktijken wil Zaurus een eind maken met de digitale doktersassistent Chantal. De zorgvraag neemt toe en er is een tekort aan personeel. Chantal moet de werkdruk bij doktersassistenten verlichten. Ze kan een chat starten om de eerste vragen af te vangen, ze kan naar thuisarts.nl verwijzen voor specifieke informatie, maar ze kan ook afspraken inplannen en herhaalrecepten uitschrijven. Chantal is een zeer schaalbare collega: ze kan 500 conversaties tegelijk voeren en patiënten kunnen 24 uur per dag bij haar terecht, aldus Johnny Sijm Sales Director bij Zaurus.

Winnen zorgt voor meer tractie

SHA

© brenda de vries 2020

Wat brengt het winnen van de Zorginnovatieprijs je? CEO Yves Prevoo van Easee, winnaar in de regio Amsterdam in 2019 en dit jaar lid van de vakjury, deelde zijn inzichten. Easee heeft technologie ontwikkeld waarmee mensen thuis een oogmeting kunnen doen. Dat bespaart veel onnodige ziekenhuisbezoeken en kosten. Het leven van een scale-up, volgens Prevoo, in een notendop: ‘Je bent heel druk bezig om je bedrijf in leven te houden, om bewijslast te verzamelen voor de conservatieve omgeving en om aan regelgeving te voldoen. Daarnaast is er nauwelijks nog tijd om te netwerken. De prijs heeft ons enorm geholpen om deuren te openen. We hebben zeer waardevolle contacten opgedaan en we waren veelvuldig in het nieuws. Dat leidt allemaal weer tot meer tractie.’

Medicijnen toegankelijk maken

SjaakVink Smart Health Amsterdam

© brenda de vries 2020

Tijdens het juryberaad deelde Sjaak Vink zijn ervaringen met het opzetten van innovatieve start-ups. Vink is oprichter en CEO van TheSocialMedwork, een sociale onderneming die wereldwijd de toegang tot de nieuwste geneesmiddelen mogelijk maakt. Het is zijn tweede start-up in de gezondheidszorg. In de afgelopen 25 jaar heeft Vink diverse bedrijven opgezet, vooral in de marketingwereld.

De eerste 3 jaar heeft TheSocialMedwork in de luwte gewerkt. Het helpt inmiddels in ruim 84 landen patiënten en artsen aan medicijnen die in hun land nog niet zijn goedgekeurd en daar dus nog niet beschikbaar zijn. Vinks drijfveer als ondernemer is: nothing changes if nothing changes. ‘Ik dacht: als niemand het doet, laat ik het dan maar proberen.’ Het opzetten van een start-up is iedere keer weer een ontdekkingstocht, vertelde Vink. ‘Maar er zijn wel lessen die je kunt leren.’ Hij lichtte er een aantal uit:

  • De blue ocean. ‘Ik dacht vaak: dit is een blue ocean – hier is nog niemand bezig. Daarmee ben ik wel een paar keer op m’n gezicht gegaan. Zo hadden we de eerste online fashionshop van Nederland. Maar consumenten waren nog helemaal niet geïnteresseerd in kleding kopen op internet. Timing is dus ongelooflijk belangrijk; je kunt ook te vroeg zijn.’
  • Geld. ‘Zeker als je gaat opschalen wordt geld cruciaal, wil je op snelheid komen. De eerste paar ton, en misschien de eerste paar miljoen, dat lukt nog wel in Nederland. Maar voor risicokapitaal moet je vrij snel naar het buitenland; dan kom je in Londen, Silicon Valley of New York terecht. Dat is een heel andere cultuur, maar je hebt ze wel nodig als je echt impact wilt maken.’
  • De valley of death. ‘Elke start-up komt in een valley of death. De eerste keer dat je dat meemaakt, denk je: hoe kom ik hier nou weer uit? Dan lukt het om proof of concept te tonen, maar ineens tuimelt het weer in elkaar – dan duik je in de tweede valley of death. En die is misschien nog wel veel dieper, want je had intussen extra personeel aangenomen en een groter kantoor betrokken. Bedenk dat de valley of death niet iets eenmaligs is. In de fasen van start-up naar scale-up kun je die een aantal keren tegenkomen. Het is dan heel belangrijk dat je een cockpit met kengetallen creëert, zodat je exact weet wat je doet. Zorg dat je iedere dag de goede informatie hebt, met de juiste cijfers; dat je daar bovenop zit. Dan nog kost het veel bloed, zweet en tranen, maar dan red je het wel.’
  • Hordes en valkuilen. ‘Er zijn veel mensen om je heen die je adviezen kunnen geven, die je kunnen aanmoedigen. Ik ben zelf lid van de Entrepreneurs’ Organization. Mijn ervaring is dat je daar ontzettend veel leert van medeondernemers.’
  • Opschalen. ‘In Nederland denken we te klein. De wereld is ons speelveld, niet Nederland.’
  • Ritmes en rituelen. ‘Het is heel waardevol om al vroeg rituelen te creëren. Ik heb zelf goede ervaringen met Rockefeller Habits van Verne Harnish, een theorie voor meer discipline en structuur voor scale-ups. Het geeft een systematiek weer met kpi’s, wekelijkse stand-ups, en rituelen om het plezier erin te brengen. De buitenwereld kent jou in het begin nog niet. Daarom is het belangrijk dat je met je team halleluja-momenten beleeft.’

Over de Nationale Zorginnovatieprijs

De Nationale Zorginnovatieprijs is een prijs voor de meest innovatieve onderneming in de scale-up fase op het gebied van zorg en welzijn. Er vinden 9 regionale voorrondes plaats door heel Nederland. Elke regio selecteert één genomineerde en een publiekswinnaar. Zij gaan door naar de finale op 12 maart tijdens het Health Valley Event. De winnaar van de vakjuryprijs ontvangt een geldprijs van € 10.000. De winnaar van de publieksprijs krijgt € 5.000. Dit is een kans voor ondernemers om hun innovatie, die al uitgewerkt, getest en gelanceerd is, te versnellen.

Over Zorg2025

Ahti organiseert samen met de Amsterdam Economic Board, Smart Health Amsterdamde Rabobank en SIGRA de Zorg2025 bijeenkomsten. Deze ontmoetingsavonden zijn gericht op het samenbrengen van zorg- en welzijnsinnovators en professionals, bedrijfsleven, onderzoekers en kennisinstellingen op het gebied van gezondheid en preventie. Het uitgangspunt is om kennis, nieuw onderzoek en innovatieve toepassingen te delen. Ook volgend jaar worden en weer Zorg2025 bijeenkomsten georganiseerd. De eerstvolgende bijeenkomst staat gepland op 17 maart.

Op de hoogte blijven? Meld je hier aan bij onze Smart Health Amsterdam community.