Verslag ahti Connect: ‘Internationalisering: Hoe implementeer je zorginnovaties in het buitenland?’

Nieuws

De afgelopen ahti Connect van donderdag 10 oktober stond in het teken van het implementeren van je zorginnovatie in het buitenland. Het Nederlandse aandeel in de wereldwijde zorguitgaven bedraagt ongeveer 1%. Hierdoor zijn zorginnovaties in onze markt van (slechts) 17 miljoen inwoners vrij snel uitgespeeld. Veel Nederlandse partijen met innovatieve oplossingen oriënteren zich daarom vrij vroeg op het buitenland, waar het Nederlandse Life Sciences & Health Sector collectief een grote impact heeft op gezondheid en zorg internationaal. Task Force Health Care (TFHC), medeorganisator van deze editie, gaf interessante informatie over hoe zij kunnen helpen met de implementatie in het buitenland. In het tweede gedeelte waren er twee ervaringsdeskundigen aan het woord die hun praktijkervaringen deelden in een interactieve sessie met het publiek

Ondersteuning bij het internationaal implementeren van je zorginnovatie
Gastspreker Micha van Lin, Managing Director bij Task Force Health Care (TFHC), liet verschillende instrumenten en ondersteuning zien die de Nederlandse overheid en de topsector Life Sciences & Health (LSH) te bieden hebben bij de internationalisering van een zorginnovatie. (TFHC is onderdeel van de top sector LSH (Health~Holland) en werkt tevens samen met RVO. De centrale missie van de Topsector LSH is om in 2040 alle Nederlanders minstens vijf jaar langer in goede gezondheid te laten leven en de gezondheidsverschillen tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% te verlagen.

TFHC is een landelijke publiek-privaat platform voor LSH. De aaneengesloten partners zorgen voor innovatieve en duurzame oplossingen voor mondiale en lokale uitdagingen in de gezondheidszorg en zijn actief over de hele wereld. Samen met anderen werken zij eraan om de gezondheidszorg te verbeteren. Dit doet zij door:

  • Reeds bestaande netwerken met elkaar te verbinden d.m.v. hun kennis en expertise te delen
  • Samen te werken om impact te creëren
  • De uitdagingen in de gezondheidszorg te adresseren
  • De juiste mensen met elkaar te verbinden en te netwerken, zowel hier als in het buitenland
  • Te leren, inspireren en innoveren

Maar hoe kan TFHC jou nu bijstaan bij het internationaal implementeren van je zorginnovatie? Daarvoor biedt TFHC een heel traject waarbij zij jou en je organisatie door de verschillende stadia heen helpen (Select, prepare, connect en develop). De meeste ondernemers starten in het buitenland zonder opgebouwd netwerk of marktonderzoek. Het is een grote uitdaging om dit allemaal alleen te gaan doen, maar dat hoeft niet. TFHC is dé expert op dit gebied en heeft verschillende middelen die je kunnen helpen bij het internationaliseren van je zorginnovatie. Zij organiseren bijvoorbeeld ook vele handelsreizen waar je bij kunt aansluiten. Hierdoor leer je de cultuur van een bepaald land of gebied kennen en kom je in aanraking met vele diverse mensen en partijen die uiteindelijk een samenwerkingspartner kunnen worden. Voor TFHC geldt; het samen doen, is beter dan alleen.

Als Micha kijkt naar wat hij als grootste valkuil ziet voor een organisatie, dan is dat het te druk bezig zijn met je eigen business. Hierdoor vergeet je om goed advies aan te nemen, terwijl dat juist zo belangrijk is. Daarom wil TFHC ondernemers bijstaan met de juiste middelen en advies. De presentatie van Micha kun je hier bekijken – Presentatie TFHC

Samenwerken en innoveren
De tweede gastspreker was Wim Smit, oprichter van Value2Health. Value2Health is een kleine organisatie dat bijdraagt aan de continue verbetering en betaalbaarheid van de zorg. Dit doen zij door actionable analytics uit te voeren over de uitkomsten en kosten van zorg. Zij zijn onderdeel van LOGEX Group en actief in acht landen binnen Europa en het Midden-Oosten. Zij meten kwaliteitsdata in ziekenhuizen en brengen zo de verschillen tussen alle ziekenhuizen in kaart om zo de zorg te verbeteren.

Value2Health is een van de vele organisaties die zich heeft aangesloten bij TFHC en die door het gehele traject zijn heen gelopen. Zo zijn zij ook mee op handelsreis gegaan waar ze waardevolle contacten hebben kunnen opdoen. Door een trade mission naar bijvoorbeeld Zweden hebben ze een vergelijkbare organisatie gevonden waardoor ze nu ook op de Zweedse markt terecht zijn gekomen. Ondanks de waardevolle hulp van TFHC geeft Wim wel aan dat je het op een gegeven moment ook zelf moet doen en kunnen.

Netwerken is van belang
De laatste gastspreker was Vittorio Sportelli, Product Sales Director bij Elsevier. Elsevier begon als een kleine Nederlandse uitgeverij gewijd aan klassieke wetenschap en is uitgegroeid tot een internationale uitgeverij die wereldwijd meer dan 20.000 producten voor gemeenschappen op het gebied van educatie en professionele wetenschap heeft. Hun doel is om de grenzen van kennis te vergroten voor de mensheid.

Ook Elsevier zit in het netwerk van TFHC. Misschien denk je, maar waarom voegt zo’n grote internationale partij zich bij TFHC? Welk voordeel halen zij hier uit? En die vraag werd ook terecht gesteld door het publiek. Ook voor partijen als Elsevier is het interessant om onderdeel te zijn van het netwerk. De contacten die zij opdoen tijdens bijvoorbeeld handelsmissies zijn ontzettend waardevol, niet alleen in het land zelf maar ook binnen Nederland doordat je tijdens een missie intensief met elkaar optrekt. Door TFHC zijn zij bijvoorbeeld in aanraking gekomen met Value2Health waar een potentiële samenwerking wordt gezien. Dit komt doordat Elsevier beschikt over vele tools voor data-analytics die interessant zijn voor Value2Health. Een goed netwerk is de sleutel tot een goed werkend ecosysteem.