Data en zorg: hoe studenten in de praktijk tot oplossingen komen

Is het mogelijk om mensen te waarschuwen vóórdat ze ziek worden? Hoe zorgen we ervoor dat de juiste patiënt de juiste medicatie krijgt in een ziekenhuis met duizenden patiënten? Hoe houden we patiënten zolang mogelijk zelfstandig thuis en met welke eHealth oplossingen?

Martijn Kriens, Director Business Development bij ahti, deelt tijdens de opening van het academisch jaar van de opleiding Medische Informatiekunde hoe ahti real world data gebruikt om gezondheidssituaties meer inzichtelijk te maken, zodat de meest effectieve interventies ontwikkeld kunnen worden.

Student Incubator

Martijn roept de studenten op om samen met geneeskundestudenten oplossingen te bedenken voor problemen die ze zelf tegenkomen in de praktijk. Hier kunnen ze vervolgens aan werken in de Student Incubator, een initiatief van ahti om ondernemerschap bij de studenten te stimuleren en zo innovatieve zorgoplossingen te realiseren.

De opleiding Medische Informatiekunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA) bereidt studenten voor op het oplossen van medische vraagstukken met informatiekundige methoden en ICT. Studenten werken in het Amsterdam UMC, locatie AMC, samen met artsen, informatici, managers en medische informatiekundigen aan oplossingen voor zorgvraagstukken.