Ahti helpt ondernemers om Amsterdam gezonder te maken

In Pakhuis de Zwijger is dinsdag 28 maart het netwerk Ondernemers voor een Gezond Amsterdam gelanceerd. Met ondersteuning van de Gemeente Amsterdam, het Amsterdam health & technology institute (ahti) en de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) werken ondernemers binnen het netwerk samen aan concrete acties die het voedselaanbod gezonder maken en klanten helpen gezondere keuzes te maken. Elke organisatie of ondernemer -van groot tot klein – die eten verkoopt in Amsterdam kan zich bij het netwerk aansluiten.

Naast het stimuleren van het gebruik van technologie in de zorg, werkt ahti met meerdere partners aan projecten die zich richten op preventie en ondernemerschap om de gezondheid in Amsterdam en daarbuiten duurzaam te verbeteren.

 

Jan Jaap Smit, Albert Heijn: “Albert Heijn vindt het belangrijk om klanten te helpen bij het maken van gezondere keuzes. We werken al ruim twee jaar samen met de gemeente, GGD, VU en ahti en zijn enthousiast dat dit netwerk nu groter wordt opgezet.”

 

Het netwerk Ondernemers voor een Gezond Amsterdam bestaat uit ondernemers die in Amsterdam eten verkopen, zoals supermarkten, restaurants en ondernemers die dagjes uit verzorgen. De ondernemers en organisaties die zich per direct hebben aangesloten bij het netwerk zijn Albert Heijn, Artis, Sportfondsenbad Oost, Geitenboerderij Ridammerhoeve, Amsterdamse Bos, Turkse supermarkt Bizim Ufuk, restaurant Marhaba en Programmabureau Amsterdam Zuidoost.

 

Experiment en onderzoek

Het netwerk is gericht op experimenteren, onderzoeken en invoeren van concrete acties die aantoonbaar bijdragen aan een gezonder voedselaanbod en aankoopgedrag. Denk aan veranderingen in het assortiment, de plaatsing van producten, informatiebordjes, promoties, prijsveranderingen, et cetera. Iedere deelnemer bepaalt in samenspraak met het netwerk welke acties zijn of haar bedrijf of organisatie in kan zetten om de voedselomgeving gezonder te maken. De VU onderzoekt samen met de ondernemers en de gemeente of deze maatregelen effectief zijn.

 

Aandacht voor voedselomgeving

Deze ondernemers willen actie ondernemen om de voedselomgeving – van met name kinderen – gezonder te maken. Dat is hard nodig want op dit moment heeft een op de vijf Amsterdamse kinderen overgewicht of obesitas. De voedselomgeving waar deze kinderen (en hun ouders) zich in bevinden heeft hier een grote invloed op. Paul van der Velpen (directeur GGD Amsterdam): “Vijf jaar geleden stond de voedselomgeving nog helemaal niet op de agenda, het is mooi om te zien dat steeds meer bedrijven daar nu een verantwoordelijkheid in nemen”.